دانشمندان استرالیایی با رشد یک کلیه کوچک در یک ظرف آزمایشگاهی موفق به تولید اولین عضو پیچیده بدن انسان از سلول های بنیادی شدند ، پیشرفتی که می تواند به بهبود روند درمان بیماری های کلیوی کمک کند.



گفته شده است که پیشرفت دانشمندان استرالیایی یک گام هیجان انگیز در عرصه مهندسی زیستی است که می تواند هزاران نفری را که در اثر نارسایی کلیه جان خود را از دست می دهند ، نجات دهد. 
ملیسا لیتل از مؤسسه علوم زیستی مولکولی در دانشگاه کوئینزلند اظهار داشت: این گروه تحقیقاتی یک پروتکل طراحی کرده اند که موجب می شود سلول های بنیادین ، خود را در ظرف آزمایشگاه به یک کلیه کوچک تبدیل کنند. 

وی افزود: در طول این مرحله تبدیل ، انواع مختلف سلول ها خود را نسبت به دیگران تغییر می دهند تا ساختارهای پیچیده ای را ایجاد کنند که داخل یک عضو وجود دارد.

لیتل گفت: این حقیقت که سلول های بنیادین می توانند خود را به چنین شکلی تغییر دهند ، می تواند نشانه خوبی برای آینده مهندسی زیستی باشد تا از این طریق بتوان اعضا و بافت های سالم را جایگزین اعضا و بافت های آسیب دیده و بیمار کرد. این روش می تواند ابزار قدرتمندی برای شناسایی داروهایی باشد که برای کلیه مضر هستند. 

این محقق استرالیایی اضافه کرد: کبد ، قلب و کلیه از آن دسته اعضای بدن هستند که توسط داروها صدمه می بینند. اگر پیش از مصرف دریابیم که کدام داروها برای کلیه سمی است ، نیم میلیارد دلار صرفه جویی کرده ایم. تنها یک نفر از هر چهار بیمار عضو پیوندی دریافت می کند و دیالیز نیز یک درمان محدود و مستمر به شمار می رود. 

آیان واکر وزیر علوم کوئینزلند گفت: کار این گروه تحقیقاتی یک نقطه عطف مهم در ساخت درمان های اصلاح شده برای بیماری های مزمن کلیه است و به افرادی که در این شرایط هستند اطمینان می دهد که می توانند زندگی راحتی داشته باشند.
 

نتایج این تحقیقات در مجله علمی زیست شناسی سلولی نیچر منتشر شده است.